Rekompensata z tytułu pracy w szczególnych warunkach
Jakie warunki muszę spełnić aby uzyskać prawo do rekompensaty z tytułu pracy w szczególnych warunkach?
Prawo do rekompensaty z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, przysługuje osobie urodzonej po 31 grudnia 1948 r., która do 31 grudnia 2008 r. wykonywała przez co najmniej 15 lat pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze stale i w pełnym wymiarze czasu pracy, ale nie nabyła z tego tytułu prawa do wcześniejszej emerytury. Rekompensata przyznawana jest w formie dodatku do kapitału początkowego.
Zgodnie z ustawą o emeryturach pomostowych, prace w szczególnych warunkach to prace związane z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia, wykonywane w szczególnych warunkach środowiska pracy, determinowanych siłami natury lub procesami technologicznymi, które mimo zastosowania środków profilaktyki technicznej, organizacyjnej i medycznej stawiają przed pracownikami wymagania przekraczające poziom ich możliwości, ograniczony w wyniku procesu starzenia się jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego, w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym stanowisku.
Zgodnie z ustawą o emeryturach pomostowych, prace o szczególnym charakterze to prace wymagające szczególnej odpowiedzialności oraz szczególnej sprawności psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu innych osób, zmniejsza się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek pogorszenia sprawności psychofizycznej, związanego z procesem starzenia się.
Za prace w szczególnych warunkach uznano prace:
- pod ziemią;
- na wodzie;
- pod wodą;
- w powietrzu;
- w warunkach gorącego mikroklimatu;
- w warunkach zimnego mikroklimatu;
- bardzo ciężkie prace fizyczne;
- w warunkach podwyższonego ciśnienia atmosferycznego,
- ciężkie prace fizyczne związane z bardzo dużym obciążeniem statycznym.
Za prace o szczególnym charakterze uznano między innymi prace:
- pilotów statków powietrznych (pilot, instruktor);
- kontrolerów ruchu lotniczego;
- maszynistów pojazdów trakcyjnych;
- funkcjonariuszy straży ochrony kolei;
- kierowców autobusów, trolejbusów oraz motorniczych tramwajów w transporcie publicznym;
- kierowców pojazdów uprzywilejowanych;
- operatorów żurawi wieżowych, do obsługi, których są wymagane uprawnienia kategorii IŻ lub równorzędne oraz dźwignic portowych;
- personelu medycznego w zespołach operacyjnych dyscyplin zabiegowych i anestezjologii w warunkach ostrego dyżuru.
Wniosek o przyznanie rekompensaty należy złożyć wraz z wnioskiem o przyznanie emerytury z tytułu osiągnięcia wieku emerytalnego.
Wniosek o przyznanie rekompensaty rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Po analizie wniosku oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyda decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.
Jeżeli nie zgadzamy się z decyzją ZUS, mamy prawo do wniesienia odwołania, w terminie miesiąca od daty otrzymania decyzji, za pośrednictwem ZUS, który wydał decyzję, do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.